Haish.. Kalau la aku buat analisa Why-Why (Fishbone Diagram) masa nak tukar tayar tu, takdela masalah sama berulang lagi dalam masa terdekat je.. Well, punca kepada allignment lari tu sebenarnya sebab camber lari, then punca kepada camber lari tu baru sebab langgar lubang. Tengok, disebabkan tak menyelesaikan punca sebenar kepada masalah yang berlaku, aku dah kene buat allignment semula. Mekanik tu kata, kalau tak repair camber ni, tayar akan makan dalam? haaaa? (Sebenarnya aku was-was gak samada mesin dia tu betul ke tak, ada buat calibration ke tak, siapa yang approve-kan mesin dia tu..)
Ikut info dari pomen tu, semua kereta yang baru keluar kilang (apa-apa jenama pun), cuma ada chamber nut kat belakng je, kat depan memang takde..so memang kene tambah la.
Nasib baik foreman tu kata service yang dia buat tu free je, tiada charge.. Alhamdulillah..Thanks, see you next time!
- Buat tyre rotation (pusingan tayar), or dengan kata lain, tukar kedudukan tayar (depan dengan belakang) setiap 10,000 km supaya tayar makan sama rata depan & belakang.
- Selalu periksa samada kereta bergerak lurus kalau berada di jalan yang lurus & permukaan sekata dengan cara melepaskan steering - kalau kereta bergerak lurus lebih kurang 1 tiang elektrik boleh consider allignment ok lagi. Nak lagi tepat, periksa kat kedai, tapi kena hati-hati supaya tak tertipu dengan mekanik kat kedai.
- Peka samada steering bergegar atau tak, especially masa bawa laju (lebih 100 km/j) . Kalau bergegar teruk, may be nak kena buat tyre balancing (or timbang tayar) semula.
- Periksa keadaan tekanan angin tayar supaya semua tayar dalam spesifikasi yang ditetapkan oleh pengeluar (ada guideline kat pintu driver-sebelah dalam). Tekanan yang terlalu tinggi boleh menyebabkan tayar haus kat tengah je, dan tekanan yang rendah pulak boleh menyebabkan tayar haus kat tepi je. Tekanan angin yang tak seimbang ni juga menyebabkan enjin jadi lebih berat & menyebabkan penggunaan petrol (fuel consumption) jadi tinggi.
- Last but not least, pastikan tayar yang pernah ditampal (sebab bocor, pancit, dll) or agak botak tak diletakkan kat depan (jadi, nak buat pusingan tayar pun kena ambil kira hal ni juga), sebab tayar depan yang jadi pemacu pergerakan kereta kita. Maknanya, tayar depan mesti berada dalam keadaan yang tip-top sebab tayar depan perlu kerja lebih keras compare to tayar belakang...
No comments:
Post a Comment